Mudah-mudahan urusan anda dipermudahkan hari ini. ok..Jika anda baca tajuk entry saya ini, bila sebut 'pemakanan sunnah', dah pasti anda akan terbayangkan kurma, minyak, kismis dan seangkatan dengannya kan? Tak salah ye nak bayangkan semua tu, sebab tu hak anda sendiri..hehe..Cuma, sebenarnya anda tahu ke apa itu pemakanan sunnah yang sebenar?
Saya tahu, semua produk berasaskan 'makanan sunnah' memang kita akan anggap tu lah yang terbaik. Masa saya kecil-kecil dulu pun, pagi-pagi mak dah bagi makan kismis sebelum ke sekolah. Dulu saya tak suka kimis, tak suka dengan rasanya, jadi nak elakkan dari saya tak makan kismis, mak saya akan bungkus kecil-kecil, setiap bungkusan tu ada 21 biji, lepas tu terus mak saya masukkan dalam beg sekolah..huhu..nak tak nak..makan juga la kismis tu kat sekolah..Sayang mak punya pasal.heeee..Memang dah jadi trend masyarkat umat islam kan..Mestilah, dah sebut dalam Al-Quran.
Tetapi, macam mana produk-produk tu sememangnya memberi tahap kesihatan yang maksima atau ianya cuma kelegaan disebabkan bersandarkan pada Rasulullah saw? Ia bukan
bermakna meragui kebenaran yang diturunkan melalui al-Quran atau
mempertikaikan sunnah yang diamalkan, namun sebagai satu pembuktian
mengukuhkannya dan masyarakat tak disogokkan sewenang-wenangnya dengan
dakwaan yang tidak berasas.
Ok, persepsi masyarakat kita hari ini bertakuk kepada hanya "makanan
sunnah" itu merupakan makanan yang terbaik tanpa ada roh sebenar sunnah
yang diamalkan tersebut sama ada dibudayakan atau tidak, khususnya
adab dan etika dalam pemakanan. Sedangkan dalam hal ehwal pemakanan khususnya, selagimana memenuhi konsep halal
dan tayyib, makanan lain yang halal dan berkhasiat juga mampu meraih pahala.
Adab dan etika pemakanan yang dipamerkan oleh Rasulullah SAW menjadi intipati
penting untuk diteladani.
Contohnya, ada antara kita suka mencerca makanan
sekiranya tidak menyukainya. Tetapi Baginda SAW tidak pernah
menunjukkan ketidak sukaannya. Baginda SAW selalu memerhatikan kebiasaan dan
kecenderungannya. Sekiranya tidak biasa memakan suatu makanan yang tiada di
negerinya, maka baginda tidak akan berselera dan menahan diri daripada
memakannya dan tidak pula melarang orang lain yang menyukainya. Oleh sebab itu,
tiada keselarian sekiranya kita mengamalkan makanan yang dikatakan
"makanan sunnah" tersebut tetapi dalam masa yang sama tidak
membudayakan sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Maka, kesannya,
sunnah tersebut telah salah diterjemahkan dalam amalan seharian kita dan ia
mencalar integriti umat Islam itu sendiri.
Memang tepat "makanan sunnah" merupakan makanan yang baik dan hebat.
Banyak kajian moden yang merungkai dan membuktikan kehebatannya. Namun, Allah
juga telah mengurniakan kepelbagaian spesies hidupan lain di muka bumi ini
untuk dinikmati oleh hambaNya. Cuba kita lihat, banyak lagi tumbuh-tumbuhan lain yang Allah kurniakan dan kita perlu kaji lagi kelebihan yang dah Allah jadikan dari setiap jenis penciptaanNya. Apakah tumbuhan-tumbuhan yang terdapat di iklim negara kita juga mempunyai nilai pemakanan yang seumpama dengan tumbuhan yang terdapat di negara-negara Arab? Ia merupakan satu perkara yang amat menarik untuk dikaji dan diterokai. Sebab itu lah, penerokaan penyelidikan terhadap khazanah tumbuhan di negara kita perlu dirintiskan agar masyarakat menghargai apa yang terdapat di sekeliling mereka.
Satu perkara penting yang perlu diambilkira dalam konteks perbincangan ini
ialah saranan Nabi Muhammad SAW dalam mengubati penyakit dengan ubat-ubatan dan
makanan yang biasa digunakan. Secara semulajadinya, amalan kebiasaan atau
kelaziman adalah seperti tabiat bagi seseorang manusia. Ia mempunyai kesan
besar terhadap tubuh badan. Sepertimana seorang ahli perubatan Arab iaitu
Harith bin Khaladah mengungkapkan, "pencegahan adalah inti pengubatan.
Perut adalah sumber penyakit. Biasakanlah tubuh itu memakan sesuatu yang biasa
dimakan." Maka dengan itu, adalah lebih baik sekiranya kita juga meneroka
dan menghargai khasiat serta manfaat makanan dan tumbuhan yang berada di
sekeliling kita sebagai sumber makanan jua ubatan.
Nabi SAW bukan setakat makan makanan yang disebut dalam al-Quran seperti madu,
kurma, dan buah zaitun tetapi Nabi SAW juga memakan roti yang diperbuat
daripada tepung gandum, daging dan lain-lain, tetapi mengapakah
makanan-makanan sebegini pula tidak dilabel sebagai "makanan sunnah"?
Satu persoalan yang boleh dilontarkan agar membuka minda kita. Jelas sekali
bahawa persepsi makanan sunnah itu harus diperbetulkan kerana apa yang penting
adalah adab dan etika pemakanan yang harus diutamakan. Bukannya mendakwa
tentang khasiat sesuatu makanan sunnah tetapi tidak mengetahui sejauhmana ia
memberi kesan kepada kesihatan. Bukanlah mengehadkan idea kreatif masyarakat
muslim tetapi segala yang hendak disandarkan dengan Rasulullah SAW perlu ada
kajian lanjut dan bukan melabelkannya sesuka hati. Apatah lagi jika didakwa
dengan pelbagai manfaat penyembuhan penyakit tetapi tanpa pembuktian saintifik
kemudian kesannya tidak seperti yang diuarkan.
Tapi..tapi..tapi...memang ada hikmah yang tersirat di sebalik makanan yang disebut di
dalam al-Quran dan diamalkan oleh Nabi SAW. Sesetengahnya telah pun dibuktikan
melalui kajian saintifik dan ada yang masih belum diterokai. Cuma perlu
diselidiki dengan lebih mendalam setiap jenis makanan tersebut dan khasiatnya
yang tepat kerana ia mempunyai pelbagai spesies. Walaupun daripada jenis yang
sama tetapi keberkesanan dan khasiatnya berbeza. Contohnya madu yang mempunyai
pelbagai jenis bergantung kepada jenis lebah dan persekitarannya, dan sudah
pastilah ia memberi fungsi yang berbeza. Sebab itu ia perlu dikaji secara lebih
terpenci dan umat Islam tidak harus salah dalam menginterpretasikannya.
Apa yang penting, kajian pembuktian saintifik perlu dilaksanakan dalam isu
makanan sunnah adalah untuk memastikan pengguna mendapat manfaat dan khasiat
yang dijanjikan. Bukan kebanjiran dakwaan pengeluar/pengilang yang bersifat
komersialisasi semata-mata atas sandaran sunnah Nabi SAW. Masyarakat tidak
harus menyempitkan persepsi "makanan sunnah" itu dengan makanan
tertentu. Selagimana ia mematuhi konsep halal dan tayyib, Islam membenarkannya.
Walaupun begitu, amalan memakan makanan yang disebut dalam al-Quran tidak
bercanggah dengan konsep dan amalan kesihatan semasa malah digalakkan sekiranya
mendatangkan manfaat kepada individu. Namun, sekiranya berlebih-lebihan dalam
apa jua makanan yang baik sekali pun, ia tetap akan mendatangkan mudarat. Sebab
itu, prinsip adab dan etika pemakanan dalam Islam perlu diketengahkan dan
diutamakan serta dijadikan amalan.
Wallahualam..
makanan sunnah sangat baik untuk kesihatan kita, amalkan pemkanan sunah ni untuk dapatkan tubuh yang sihat dan minda yang cergas.
ReplyDeleteDilema Anak Kurus Kering Dan Tak selera Makan