Tuesday 18 November 2014

Apa maksud jerawat di muka ?

Apakah punca sebenar kehadiran Mr/Mrs pimple di wajah kita?? Jerawat yang banyak memang boleh mengurangkan keyakinan & boleh buat kita jadi stress dengannya. Parut-parut jerawat yang ada pun tak hilang lagi dah datang yang baru...runsing mengenangkannya..kan bagus kalau kita boleh cegah terus..oh pening kepala memikirkan..mari kita tengok dulu apa penyebab yang mudah sangat kulit kita ni berjerawat dan susah nak hilang.

Kita boleh atasinya sekiranya kita tahu punca timbulnya jerawat-jerawat ni..dan hati-hati ye..setiap kedudukannye juga tanda pada masalah kesihatan tertentu. 

Jerawat di dahi

Jika muka anda dipasiri oleh jerawat di dahi, ini menunjukkan anda sedang dalam keadaan tertekan. Asyik nak marah sahaja. Jadi, apa yang perlu anda lakukan ialah tidur awal, bangun awal~ Jadikan rutin harian dan juga minumlah air dalam kadar yang baaaaanyak, banyak, banyak dan banyak!! dan yang penting, kawal marah anda yea!! PENTING!!


Jerawat Di Hidung

Selalunya saya banyak blackheads di hidung. White head pun banyak, sebab kadang-kadang make up tak basuh bersih mungkin.Tapi jika anda dihinggapi abang J (jerawat) yang sibuk membiak dengan girangnya di hidung anda, ini bermaksud perut atau sistem pencernaan kita menghadapi masalah. Elakkan memakan makanan sejuk kerana ia bakal menyebabkan pengeluaran asid gastrik yang kalau banyak-banyak keluar akan mendatangkan keburukan kepada perut anda. So makan yang panas-panas jea.. ok? teheee..


Jerawat pada pipi kanan

Ini berkemungkinan berkait rapat dengan paru-paru anda. Sila jaga paru-paru anda, contohnya jangan atau kurangkan memakan mangga, taro atau seafood. Seafood dikatakan akan dengan senang menyebabkan anda mendapat alahan. 


Jerawat pada pipi kiri

Ini pula berkaitan dengan hati anda atau mungkin darah anda mempunyai kadar toksin yang tinggi. Orang hati bermasalah ini dikatakan perlu memperbaiki mood. Jadi jagalah mood anda kepada yang baik-baik sahaja.


Jerawat Di Bibir

Ini menunjukkan kesukaran anda berkumuh, selain itu mungkin disebabkan ubat gigi anda. Untuk memperbaiki keadaan kulit ini, makanlah buah dan makanan yang berserat tinggi, kawal rutin makanan anda dan sentiasa membasuh mulut dengan bersih.


Jerawat Di Dagu

Ini menunjukkan period anda sudah makin hampir. Dalam beberapa hari lagi, pasti anda akan mengalami menstruasi. Apa yang anda perlu buat, gunalah rejim penjagaan kulit yang anti kerengsaan menenangkan kulit berjerawat.

Apa-apa pun..ini hanyalah melalui pembacaan saya sahaja. Mungkin kita boleh kaji lebih mendalam kenapa dan mengapa serta apakah maksud jerawat tumbuh di setiap bahagian muka yang berlainan.hehe..Tapi..baru-baru ni, setelah sekian lama amalkan Shaklee dan jerawat dan takut nak tumbuh, tiba-tiba saya tumbuh 2 bintik jerawat, dan baru saya perasan, masa tu stress dengan study memang tahap gunung jerai, saya terlupa untuk nak makan B complex bagi nak kurangkan stress saya..Tu pun dah sampai tahap letak vitamin B complex dalam kereta, masih terlupa dan rushing ke kelas setiap pagi. Sampai je, fokus kelas subject yang agak susah, balik kelas terus sambung buat kerja dan prepare untuk test yang kerap dibuat.huhu..Takpe, dah nama pun hidup, semua orang pun ada kesibukan masing-masing kan ;)


23 comments:

  1. tangan saya memang cepat je nak picit kalau jerawat naik..tapi saya perasan sejak ambil vitamin c jerawat memang dah malu2 nak keluar

    Asam Pedas Keladi..Hirup Sampai Tak Panggung Kepala

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..betul3x...vita c pun memang menghilangkan jerawat juga ;)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Saya dengar kedudukan jerawat yang tumbuh di sesuatu tempat menandakan masalah dari dalam kan?

    KETAHUI CARA MENGATASI WAJAH WANITA NAMPAK TUA SEBELUM USIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...setakat dari pembacaan saya, ada juga masalah jerawat ni berpunca dari dalaman jugak..kalau ada masalah dgn hormon, boleh ambil GLA complex dulu ;)

      Delete
  4. Replies
    1. Dua produk ni memang combination yang tepat untuk mereka yang nak dapatkan hasil kulit muka yang halus mulus ;)

      Delete
  5. Dl selalu juga ambik tau pasal kenali jerawat dimuka.. tapi sekarang no more jerawat. Set kecantikan shaklee penyelamatku.alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezzzaaa... i like it..memang pun...cuma bila saya stress, memang kadang2 naik jerawat...kalau lupa makan b complex, habis lah..huhu

      Delete
  6. Memang stress kalau ade jerawat kt muka...lagi2 yang jenis degil.parut susah nak hilang...geram je.sekarang kena rajin tempek vit e dan telan vita c.

    Kelebihan Set Bersalin Shaklee

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3x...nak cantik kena rajin kan diri la kan..huhu

      Delete
  7. Kalau lambat cuci muka je, kulit muka berminyak sikit mesti jerawat..Sy jenis naik jerawat atas hiding, di dahi.. Mmg stress.. Sejak amalkan shaklee.. Muka dah Tak berminyak.. so, kuranglah jerawat jugak.. Alhamdulillah.. Kenapa suami Aku cari lain??

    ReplyDelete
  8. Rupenyer ade juga tanda-tanda jerawat ni...alhamdulillah berkat selalu mengamalkan set kulit shaklee, jerawat tak nak hinggap di muka saya....happy sangat...sangat....

    Keistimewaan Meal Shakes Untuk Siapa

    ReplyDelete
  9. Baru tahu sebab jerawat tumbuh d pipi.hihi tqsm for sharing

    aktiviti bersama keluarga

    ReplyDelete
  10. Owh... baru tahu... ingatkan suka-suki dia je nak naik kat mana. tq untuk info ni...

    Betul Ke Set Shaklee Dapat Mencegah Asma Dari Menyerang?

    ReplyDelete
  11. Jerawat selalu naik di kala bulan mengambang.uuhuu..

    ReplyDelete
  12. Kulit ila memang mudah berjerawat terutamanya ketika kitar period. Alhamdulillah selepas amalkan GLA, dah hampir tiada lagi :-)
    Jom Dapatkan Hadiah Comel Ini

    ReplyDelete
  13. Dulu sebelum kenal shaklee...jerawat suka hati dia je nak singgah kat muka ni...tapi sekarang bila dah kenal shaklee yang pertama saya order adalah esp, jerawat pun dah lama tak datang, tunggu nak order vitamin C pulak.

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah...amalkan b compleks dan vitamin c utk tangani jerawat...

    turunkan bacaan kolestrol

    ReplyDelete
  15. dulu bila jerawat muncul kat muka, hati risau jerrr, tapi sekarang x risau lagi sejak amalkan vitamin B

    ReplyDelete
  16. Sangat suka.memicit jerawat.. Sebab jenis.jerawat yang kecil. Pastu tepek masker vitamin C

    Tingkatkan Kesihatan Jantung

    ReplyDelete

Berminat? Anda boleh dapatkan harga diskaun 15- 25 % setiap kali membeli produk. Tidak perlu ke sana ke mari mencari-cari agen yang menawarkan harga paling murah. Bahkan anda boleh dapat kembali cash bonus hasil belian anda tadi. Untungkan? Boleh baca lebih lanjut di sini, Kelebihan menjadi ahli Shaklee.


~ sharing with love ~


Syuhada Salleh

Email : fizda8789@gmail.com

H/P : 0132128902

Blog : http://ceritadiimtiyazcorner.blogspot.com

Page : Imtiyaz corner



SAYA PENGEDAR SAH SHAKLEE KAWASAN SHAH ALAM,KLANG, PUNCAK PERDANA, PUNCAK ALAM

Anda juga boleh baca yang ini ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...