Thursday 20 November 2014

Mandi lepas makan perut jadi buncit?

Sudah tentu anda biasa dengar perkara ni kan? Kata orang tua-tua makan berat sebelum mandi boleh buat kita buncit. Maksudnya, jika nak makan dan terasa belum mandi eloklah mandi dahulu. Kadang-kadang, saya sendiri pun macam tu, bila dah lapar sangat, makan dulu..Lepas tu baru nak mandi..Mulalah rasa serba salah, "ala, makin buncit la perut aku..."..uhuk..uhuk..uhuk..

Mungkin anda juga pernah terfikir, samada dengan tujuan disiplin di meja makan harus kemas dan wangi, mungkin pesanan itu ada benarnya. Tapi sejauh mana kebenarannya? Langsung tak ada niat saya untuk memperkecilkan pesan orang tua-tua. Cuma saya terasa, ada masa biar lah kita menghalang anak-anak atau orang terdekat buat sesuatu dengan ilmu. 

Ok..disini saya berkongsi dari Kevin, tentang mitos-mitos yang selalu kita menganggap ianya adalah penyebab kepada perut buncit.

1. Mitos: Gemuk tak kalau saya baring selepas makan.

Jawapan: Tak jugak. Makanan tu memang ada isipadu yang akan terkandung dalam perut selepas makan dan bergantung kepada kualiti makanan perlukan jangka masa tertentu untuk dicernakan. Jadi sepanjang tempoh tersebut, sudah tentu perut nampak buncit tapi itu sementara sahaja.

2. Mitos: Mandi selepas makan menggemukkan tak?
Jawapan: Tak. Tiada hubungan mandi (sejuk atau panas) selepas makan. Ia mungkin proses pencernaan terganggu (mungkin lah) tapi akhirnya tempoh pencernaan tidak mempengaruhi naik-turun berat badan. Bagi saya – saya tidak gemar mandi selepas makan tapi bukan sebab nak jaga berat badan tapi kerana rasa kurang selesa untuk mandi immediately after.

3. Mitos: Minum air sebelum atau semasa makan membuncitkan.

Jawapan: Yes and no.

Yes: lebih banyak isipadu air yang anda minum sudah tentu akan membuncitkan perut lagi. But macam dalam mitos (1), isipadu air itu akan dicernakan tak tidak membuncitkan secara langsung – cuma untuk jangka masa pendek.

No. Air kosong tidak boleh menggemukkan langsung kerana ia tidak mengandungi apa-apa kalori. BUT, kalau anda kurang pengambilan serat dan banyak ambil garam, maka water retention akan bertambah. Tapi itu bukan salah minum air semasa atau sebelum makan.

4. Mitos: Tidur selepas makan menggemukkan!
Jawapan: Pun tak jugak. Katakanlah anda berjaya (bukan mudah sebenarnya kerana metabolism badan selepas makan lebih tinggi) tidur selepas makan pun, proses pencernaan tu akan tetap berterusan. Naik-turun berat badan di sini tak lah bergantung kepada jarak antara tidur dan makan TAPI kepada jumlah pengambilan kalori (kalor in) sepanjang hari berbanding keluarkan kalori (kalori out) . Hanya apabila kalori in lebihi kalori out, berat badan (lemak) akan bertambah.

5. Mitos: Kalau saya makan A atau B menggemukkan tak?

Jawapan: Sama macam mitos (4), naik-turun berat badan di sini tidak bergantung kepada satu makanan, minuman atau suplemen semata-mata. Ia bergantung kepada keseluruhan pilihan makanan (dan minuman) sepanjang hari.

Ok..apa-apa pun, paling penting, buat sesuatu benda mestilah kena ada ilmu. Saya sekadar berkongsi dan mungkin anda ada tips yang lebih menarik, bolehlah berkongsi di sini. Ini hanyalah pendapat dari seorang trainer bab kesihatan, kita boleh sambung buat kajian lebih dalam lagi. ;)

~ Sharing with love ~

16 comments:

  1. Hihi..memang banyak mitos pun..disebabkan percaya mitos tu maka follow jugak sebab nak bgi disiplin..alhmdulillah menjdi jugak tangani masalah perut buncit sambil mendapat bantuan herb lax shaklee..

    Hantaran Kahwin Shaklee Untuk Yang Tersayang

    ReplyDelete
  2. Saya pun tak berapa nak setuju sangat dengan mandi lepas makan perut akan perut. Yang tu semua depends pada badan masing2.

    JommSihatDanCantik -> TIPS DIET UNTUK PESAKIT KENCING MANIS

    ReplyDelete
  3. minum air kosong sebelum makan...dan 30 minit selepas makan. insyallah perut tak naik ke depan...

    APA DAH JADI DENGAN PERUT BERANGIN

    ReplyDelete
  4. Walaupun mitos.. Kadang2 ada yg benar.. Sebab badan kita lain2.. Ad yg Bakar kalori cpat..so xda la gemuk.. Ada yg hny makan buah so lpas maka. Buah, blh la tidur.. Tak sama mcm yg makan nasik dengan masak lemak.. Hehe.. So, atas pada ssorg tu.. Gaya pemakanan mcm mana..
    RESVERATROL : ELAK ANDA MATI CEPAT

    ReplyDelete
  5. Orang tua tua slalu cakap mandi selepas makan perut buncit hihi.mitos je rupanya
    erti penuaan

    ReplyDelete
  6. Jarang pula dengar mitos ni. Tapi, good to know. Tq

    ReplyDelete
  7. Errmm...sy lah nie ikut xnk mndi lps mkn.heheee...xpe2...lps nie ambik herblax kasi kempis.hehe

    ReplyDelete
  8. Kadang mitos ni pun boleh jadi benar jugak, tapi sekarang tak perlu risau...nak perut kempis ambil je herb lax.

    keistimewaan gla complex

    ReplyDelete
  9. Memang kalau zaman dulu-dulu banyak mitos ini dan itu. Tapi zaman sekarang dah semakin kurang orang bercerita tentang mitos ni. Mgkin kerana zaman sudah bertukar. Kalau balik ke kampung boleh laa kita dengar mitos ataupun pantang larang dari mereka yang sudah berusia.

    Phat Phet Teman Sejati Nasi Putih Panas

    ReplyDelete
  10. Seklalu dengar lepas man tak leh mandi terus sebab takut perut buncit..huhu..tapi buat jer...

    Kulit Kering dan Menggelupas

    ReplyDelete
  11. mitos saya salahlah sebelum ni!mandi selepas makan boleh menggemukkan huhuu...tq atas sharing ni,baru tahu sebenarnya

    ReplyDelete
  12. Selalu dengar orang cakap pasal ni tapi tak tahu kenebarannya kan... biasalah... orang kan suka sebar cerita... hihihi

    Tips Cepat Hamil Untuk Isteri Yang Kerapkali Keguguran: Jom Ikhtiar Sebelum Usia Makin Meningkat!!

    ReplyDelete
  13. Hmmm.. nice sharing dear. Selalu dengar petua dan pantang ni.. tapi kadang2 malas nak ikut sangat kalau saya rasa tak masuk akal..

    ReplyDelete
  14. Aah betul tue..ika bukan jenis yang mandi selepas makan tapi perut tetap naik jugak...mak cakap sebab nak naik badan, naik la kat perut dulu..aiyayooo

    BACA DI SINI JIKA ANDA FOBIA MAKAN UBAT

    ReplyDelete

Berminat? Anda boleh dapatkan harga diskaun 15- 25 % setiap kali membeli produk. Tidak perlu ke sana ke mari mencari-cari agen yang menawarkan harga paling murah. Bahkan anda boleh dapat kembali cash bonus hasil belian anda tadi. Untungkan? Boleh baca lebih lanjut di sini, Kelebihan menjadi ahli Shaklee.


~ sharing with love ~


Syuhada Salleh

Email : fizda8789@gmail.com

H/P : 0132128902

Blog : http://ceritadiimtiyazcorner.blogspot.com

Page : Imtiyaz corner



SAYA PENGEDAR SAH SHAKLEE KAWASAN SHAH ALAM,KLANG, PUNCAK PERDANA, PUNCAK ALAM

Anda juga boleh baca yang ini ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...