Thursday 15 January 2015

Sabar je lah...

Assalamualaikum semua...

Pernah tak anda singgah di sebuah kedai makan, tunggu punya tunggu pelayan kedai makan tu tak datang-datang untuk ambil order anda tapi anda nampak je mereka dah ambil order orang lain...atau pun anda dah order, tapi makanan tak sampai-sampai, alih-alih orang yang datang kemudian dapat makanan mereka dulu?

Huhu..sabor je la kan.

Saya pernah terkena beberapa kali. Tambahan saya ni kadang-kadang rasa nak mengamuk pun ada. Bukan apa. Masa tu lah saya nak cepat, masa tu juga order saya lambat sampai. Lambat sangat. Setengah jam tunggu, baru lah air suam sampai kat meja saya. Air suam setengah jam. Habis, kalau makanan yang nak dimasak-masak gitu? Ayam baru nak sembelih kot...Sayur baru nak tanam agaknya.Ok...ok..nampak macam kejam sikit la kan saya ni. tak boleh bertolak ansur.

tapi..tapi..tapi...sabar saya ada tahapnya. -----> poyo je kan..hua..hua..hua..


Gambar ihsan : Google

Baru-baru ni, saya dan Encik H terkena lagi. Aduh..Dah la masa tu kami dalam perjalanan nak pulang ke kampung dan kami bawa barang-barang untuk doorgift majlis aqiqah anak sedara kami. Doorgift yang tak sempat saya nak bungkus dan ikat reben lawa-lawa dengan label tak ditampal lagi dikotak. Majlis esoknya dah. Kepulangan saya ke kampung perlu cepat. Hanya tinggal kami berdua yang belum sampai.

Apa maknanya tu? maknanya kena cepat sikit. Kami singgah untuk mengisi perut kami yang dah kelaparan ni di sebuah kedai makan di sekitar Padang Jawa juga.

" nak makan kat mana sayang?" tanya Encik H dengan wajah yang kelaparan..

" abang...kita singgah sini lah..kedai ni kan cepat..sekejap ja order dah sampai.." saya mencadangkan pada Encik H sebuah kedai makan yang bagi saya cepat juga service nya.

Ok..sebaik kami masuk ke kedai berkenaan, duduk dan tunggu pelayan kedai datang ambil order. Hmmm...tunggu...tunggu...orang baru datang dan duduk sebelah kami...order mereka dah diambil..kami cuba menunjuk isyarat pada pelayan kedai supaya datang ambil order....tunggu...tunggu...dan tunggu...

" diorang ingat order kita dah diambil kot.."kata encik H dengan penuh kesabaran..dan saya...dah nak meletup ni..Padan lah Allah temukan kami..Encik Penyabar dan Puan Gelabah..

Saya terus bangun..dan pergi ke seorang pelayan wanita yang duduk di situ sambil menunggu mana-mana pelanggan kedai makan yang baru datang. tapi kami? uhuk..uhuk..uhuk...

" kak...order saya tak ambil lagi..dari tadi saya tunggu..lama lagi.." dengan suara terkawal agar tak nampak sangat saya sedang marah.hoho..

" Alamak..order tak diambil lagi? "Dia terus memandang seorang lagi pelayan wanita yang dari tadi duduk menunggu dan berlegar-legar di situ.

" Maaf ye dik..tak perasan...akak ingat dah ambil order tadi..maaf ye dik.." bersungguh-sungguh dia meminta maaf dan terus ambil order. Saya yang tadi tinggal nak meletup je, terus cair dengan kata maaf kakak tu tadi..huhu..Bagi saya, cukup dia katakan maaf, dah buat hati saya terubat.

Lepas 5 minit...ting..ting...order dah sampai..Kami makan laju-laju dan terus memulakan perjalanan kami.

Ya..bagi saya...cukup kita mengaku salah jika terbuat salah, dan minta maaf.. Mungkin dapat mengubat semula mereka yang sedang bersabar dengan anda. Tapi jangan lah dibuat berulang kali kesalahan yang sama. InsyaAllah..sama-sama kita perbaiki diri dan tonjolkan kembali sikap prihatin kita dengan orang sekeliling. Dan juga...jangan lupa jaga adab..

Allah..mudahan saya tak diuji lagi. Dan jika saya diuji lagi dengan situasi berkenaan, mudah-mudahan saya dapat menjaga adab saya dan kata-kata yang mengundang negatif.

Wallahualam

~ sharing with love ~


1 comment:

Berminat? Anda boleh dapatkan harga diskaun 15- 25 % setiap kali membeli produk. Tidak perlu ke sana ke mari mencari-cari agen yang menawarkan harga paling murah. Bahkan anda boleh dapat kembali cash bonus hasil belian anda tadi. Untungkan? Boleh baca lebih lanjut di sini, Kelebihan menjadi ahli Shaklee.


~ sharing with love ~


Syuhada Salleh

Email : fizda8789@gmail.com

H/P : 0132128902

Blog : http://ceritadiimtiyazcorner.blogspot.com

Page : Imtiyaz corner



SAYA PENGEDAR SAH SHAKLEE KAWASAN SHAH ALAM,KLANG, PUNCAK PERDANA, PUNCAK ALAM

Anda juga boleh baca yang ini ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...