Tuesday 14 January 2014

Dimana kasih , Sayang , Kesetiaan kita pada Rasulullah ?

Kita kata kita cinta..kita kata kita rindu...tapi apa buktinya?
Kita kata kita cinta Rasulullah...kita kata kita rindu Rasulullah...tapi apa buktinya?Cukup ke hanya bermain di bibir?Sedangkan adab-adab yang Rasulullah ajar,tak pernah kita ikut.Sunnah baginda jarang sekali kita amalkan...

Ya Rasulullah...bagaimana tiba-tiba baginda sedang menghampirimu sekarang...apa yang sedang kita lakukan?

Teringat saat-saat berada di raudhah ketika menunaikan umrah tahun lalu.sewaktu mula memasuki laluan ke raudhah,tiba-tiba ustazah yang membawa kami ke sana bersuara,"nah,itulah makamnya Rasulullah saw...baca selawatnya terus menerus dan sampaikan salam bagi sesiapa yang mengirimkan salamnya.."..Allahumma salli 'ala muhammad.....Allah ya Allah...betul ke apa yang saya lihat sekarang ni...Masa tu,memang tak tertahan,masing-masing kelihatan sebak menahan rindu yang bersarang,dan bila kami masuk lagi ke depan,terus ustazah tadi menegur saya.."kamu boleh terus berdoa sekarang..."

"eh..saya dah sampai di ruang raudhah ke?.." dan bila saya lihat di permaidani yang saya pijak,warna hijau...ya...kawasan raudhah..terus saya sujud...terlalu ramai di dalam sana...lama sujudnya..sehingga saya rasa berada di awang-awangan...kemudian setelah selesai,saya bangun untuk keluar dari ruang raudhah,saya ternampak ada ruang kecil lagi di celah-celah jemaah yang ramai,saya sambung sujud di situ..sehingga saya lega...dan akhirnya saya bangun,lemah kaki melangkah keluar...ketika itu,saya terlihat mimbar baginda,saya sebak...terbayangkan bagaimana hebatnya ketika baginda menyampaikan khutbahnya...Rindu bertahun bersarang dalam hati,tapi hanya sekejap dapat melepaskan rindu di sana...kami diminta untuk berkumpul di luar kawasan raudhah...tersedu sedan semua jemaah....melepaskan rindu....



Dalam masjid itu, baginda telah membina mimbar yang diperbuat daripada batang tamar. Di mimbar itulah Rasulullah menyampaikan khutbah kepada kaum baginda.

Tidak kira pada waktu sembahyang ataupun pada waktu-waktu yang lain. Masjid itu juga sentiasa menjadi tumpuan orang. Sekiranya ada perbincangan atau majlis ilmu, Masjid Nabawi menjadi pusat perjumpaannya.

Setelah beberapa lama masjid itu dibina dan digunakan, mimbarnya mula menjadi reput. Rasulullah dan para sahabat memutuskan untuk membuat mimbar baru. Lalu Rasulullah dan orang-orang Islam bertungkus-lumus mengumpulkan batang tamar. Tiang mimbar yang lama telah diruntuhkan dan disimpan di tempat lain untuk digantikan dengan yang baru.


Pada suatu hari, sedang Rasulullah berkhutbah, baginda dan para sahabat terdengar satu suara tangisan. Mereka tercari-cari suara tersebut. Setelah diteliti, rupa-rupanya suara itu datang daripada batang tamar yang dijadikan mimbar yang lama. Rasulullah pergi mendapatkannya. Dengan penuh kasih-sayang baginda menepuk-nepuk batang tamar tersebut kemudian bertanya kenapa ia menangis. Batang tamar itu menjawab:

“Aku sungguh sedih mengenangkan nasibku kerana khidmatku tidak diperlukan lagi olehmu ya Rasulullah. Sedangkan aku ingin bersama denganmu sehingga akhir hayatmu.”

Rasulullah tersenyum lalu berkata: “Sabarlah wahai batang tamar, walaupun khidmatmu tidak diperlukan lagi kerana keuzuranmu, namun engkau tetap akan bersamaku di syurga kelak.”

Selepas mendengar kata-kata Rasulullah itu, batang tamar tersebut berhenti daripada menangis.

Dari Hati Turun Ke Tinta

Hatiku cukup tersentuh dengan kisah ini . Bayangkan sebatang tamar teramat la sunggu kesetiaanya . Jika dibandingkan dengan kesetiaan kita teramat jauh sekali . Lihatlah dunia , sebatang Tamar sangat sayang , kasih , setia akan rasulullah , tapi kenapa kita tidak sepertinya ?
Dimana kasih , Sayang , Kesetiaan kita pada Rasulullah ?
Adakah kita mahu segala pengorbanan baginda jadi sia-sia ?
Dimana kita sekarang ?
Sesunggunya , saya juga tidak sempurna ,
sama-samalah kita memperbaiki diri
Tepuk dada tanya iman.

No comments:

Post a Comment

Berminat? Anda boleh dapatkan harga diskaun 15- 25 % setiap kali membeli produk. Tidak perlu ke sana ke mari mencari-cari agen yang menawarkan harga paling murah. Bahkan anda boleh dapat kembali cash bonus hasil belian anda tadi. Untungkan? Boleh baca lebih lanjut di sini, Kelebihan menjadi ahli Shaklee.


~ sharing with love ~


Syuhada Salleh

Email : fizda8789@gmail.com

H/P : 0132128902

Blog : http://ceritadiimtiyazcorner.blogspot.com

Page : Imtiyaz corner



SAYA PENGEDAR SAH SHAKLEE KAWASAN SHAH ALAM,KLANG, PUNCAK PERDANA, PUNCAK ALAM

Anda juga boleh baca yang ini ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...